Στον τρόπο διδασκαλίας του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος στα νήπια και ειδικότερα στην αξιοποίηση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Ερμούπολης ως εργαλείου μάθησης και δημιουργίας εστίασε η επιμορφωτική ημερίδα που διοργανώθηκε από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Νηπιαγωγών 1ου ΠΕΚΕΣ Νοτίου Αιγαίου, Βασιλική Βέλκου.

Η δράση με τίτλο ''Γνωρίζω τον τόπο μου: Ερμούπολη, κάθε κτίριο και μία Ιστορία'' υλοποιήθηκε την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2020, στην αίθουσα Γιάννη Ρίτσου στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Σύρου-Ερμούπολης και απευθυνόταν στους νηπιαγωγούς του νησιού.

Στο πλαίσιο του προγράμματος ο Αρχιτέκτονας - Πολεοδόμος και Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ Ιωσήφ Στεφάνου μίλησε για τους τρεις πολιτισμούς που συνδιαμόρφωσαν τη μοναδική φυσιογνωμία της πρωτεύουσας των Κυκλάδων (πρωτοκυκλαδικός, μεσαιωνικός δυτικός, νεοκλασικός) ενώ η εισήγηση της Συντονίστριας κ. Βέλκου αφορούσε στη μελέτη του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.

Από την πλευρά τους οι Ερευνητές του Εργαστηρίου Σχεδίασης Διαδραστικών Συστημάτων του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Δρ Παύλος Χατζηγρηγορίου (Πολιτικός Μηχανικός) και υπ. Δρ. Βασιλική Νικολακοπούλου (Μαθηματικός) παρουσίασαν τις δυνατότητες που προσφέρει ο ψηφιακός πολιτισμός ως εργαλείο ευαισθητοποίησης για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς .

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη δράση ''100 Κτήρια - 100 Ιστορίες'', μέσα από την οποία 100 κτήρια της Ερμούπολης θα αποκτήσουν μια επιγραφή με κωδικό QR και λίγα στοιχεία για την ιστορία τους. Οι επισκέπτες θα μαθαίνουν την Ιστορία αυτή σκανάροντας τον κωδικό με το κινητό τους τηλέφωνο. Με τη στήριξη των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Συμβουλίου ργς Ευρώπης και με την υλοποίηση του Ινστιτούτου Σύρου, το πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση της σχέσης των κατοίκων με την πόλη τους και την προβολή της ιστορίας της Ερμούπολης, φορέων, μαθητών, φοιτητών, πολιτιστικών οργανισμών και θα συνδεθεί ψηφιακά με ένα κτήριο της επιλογής τους προκειμένου να τη βλέπει ο κάτοικος ή επισκέπτης του νησιού.

Καταιγισμός ιδεών για τη διδασκαλία της ιστορίας της Ερμούπολης.

Σε δηλώσεις τους στην Κοινή Γνώμη ο κ. Χατζηγρηγορίου και η κ. Νικολακοπούλου εξήγησαν πως η ημερίδα αποτέλεσε μια καλή ευκαιρία για να συζητηθούν οι τρόποι με τους οποίους η πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να διδαχθεί στα νήπια με επίκεντρο την αρχιτεκτονική.

''Με τη δράση ''100 Κτήρια - 100 Ιστορίες'' βιώνουμε ένα συνεχώς ανεπτυσσόμενο ενδιαφέρον απο τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, επικεντρωνόμαστε όμως περισσότερο στις μικρότερες ηλικίες όπου υπάρχει περισσότερος χρόνος για δημιουργία και μάθηση. Η περίπτωση να μπορούν ακόμη και τα νήπια (4 εως 5 ετών) να κατανοήσουν τη σημαντικότητα αυτών των κτηρίων, την ιστορία που κρύβουν και τη σημασία της διατήρησης τους, μας ενδιαφέρει ιδαιτέρως και αποτελεί μια πρόκληση για την ομάδα της HERMeS. Συνεπώς προσεγγίσαμε την ημερίδα σε δύο επίπεδα: αρχικά για να ενημερώσουμε και να βοηθήσουμε να κατανοηθούν βασικές έννοιες στην αρχιτεκτονική της Ερμούπολης και στη συνέχεια με στόχο να καταλάβουμε εμείς ποιές δυνατότητες υπάρχουν στη διδασκαλία των νηπίων'' ανέφεραν χαρακτηριστικά.

Θετική εντύπωση έκανε στους εισηγητές το ενδιαφέρον και η προσοχή που έδειξαν οι νηπιαγωγοί του νησιού, οι εύστοχες ερωτήσεις τους, οι προβληματισμοί και η διάθεση να κατανοήσουν και να βιώσουν την εμπειρία της περιήγησης στην Ερμούπολη. ''Αυτό όμως που μας εντυπωσίασε περισσότερο ήταν οι προτάσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια του Εργαστηρίου, όπου ο καταιγισμός ιδεών για τη διδασκαλία της Ιστορίας της Ερμούπολης στις τάξεις των νηπιαγωγείων μας τροφοδότησε με νέες ιδέες και σκέψεις για να γίνουμε αποτελεσματικότεροι στην προσπάθεια μας''.

Ο κ. Χατζηγρηγορίου και η κ. Νικολακοπούλου ευχαριστούν όλες τις νηπιαγωγούς που συμμετείχαν, τη Βάσω Βέλκου για την άψογη οργάνωση της ημερίδας και φυσικά τους δεκάδες γονείς της Σύρου για την υπομονή τους καθώς εκείνη τη μέρα τα νηπιαγωγεία ήταν κλειστά. ''Ελπίζουμε οτι αν και χάθηκε μία μέρα από το νηπιαγωγείο ήταν κλειστά! ''Ελπίζουμε οτι αν και χάθηκε μια μέρα από το νηπιαγωγείο, κερδήθηκε η γνώση και η όρεξη να μάθουν τα παιδιά περισσότερα πράγματα για την πόλη που ζούνε καθημερινά'', κατέληξαν οι υπεύθυνοι της δράσης ''100 Κτήρια - 100 Ιστορίες'', οι οποίοι απο κοινού με την κ. Βέλκου διεξήγαγαν το βιωματικό εργαστήριο ''Εξερευνώ και γνωρίζω την Ερμούπολη με τα παιδιά. Η εκπαιδευτική προσέγγιση των κτηρίων και η βοήθεια της τεχνολογίας''.

Αξίζει να σημειωθεί πως, για τις ανάγκες του σεμιναρίου, εισηγητές και συμμετέχοντες επισκέφθηκαν την οικία του Σταύρου Κοή, όπου είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν και να μελετήσουν την περίφημη οροφογραφία του.

Γράφει ο Αντώνης Μπούμπας.